©Lea Emilie Hansen

Aftryk

De Synlige Spor

From April 1st - May 10th 2023, at Jónshús, Icelandic Museum and Cultur House in Copenhagen. Works exhibited; The series Í garðinum hennar ömmu / In my grandmother's garden (2022),  Eggið frá því í morgun / The egg from this morning (2023) and Skurninn ver eggjarauðuna sem er lin / The shell protects the yolk which is soft (2023)

Graphic Prints, mixed technique.

Materials: Zinc plate, black and yellow colour, graphic paper white and cream colour 285 gr., water, eggshells, dried flowers, thread and hair. 

All prints are unikas. 

Framed in light oak with museum glas. 

Catalogue text written by Lea Emilie Hansen, student in Art History and Museums Inspektor 

María Kristín H. Antonsdóttir: Aftryk. De Synlige Spor 

Værkerne 'Í garðinum hennar ömmu (I min mormors have)', ‘Skurninn ver eggjarauðuna sem er lin (Skallen beskytter blommen der er blød)’ og ‘Eggið frá því í morgun (Ægget fra i morges)’ indbyder til at komme nærmere for at studere detaljerne. Det er sarte aftryk af minder, håndens arbejde, en nænsom gestus til de materialer, der har været med til at forme historierne i hvert enkelt tryk. Tørrede blomster, ukrudt, bølgende hår, æggeskaller og islandsk natur er blevet behandlet. En samling af helt nære, personlige ting fra Antonsdóttirs liv, som er nænsomt arkiveret og tilsammen former en tidslinje. Blomsterne fra en sommer i moderlandet; æggeskallerne fra en hverdag i København; hår, der langsomt vokser sig langt på et menneskehoved. Skrøbelige materialiteter, der passerer ubemærket forbi i tilværelsen, er nu fæstnet som et øjebliksbillede; en impression. Og dog: det er ikke kun et billede, men en fysisk tilstedeværelse – der er farve, der smitter af fra planterne, og formen, der lægger dybe fuger i papiret. Partikler, der overføres sammen med tryksværten og efterlader et spor af eksistens i hvert aftryk. Mellem hver komposition har Antonsdóttir ladet snavs og andre efterladenskaber sidde på trykpladen, som også er med til at præge det næste billede. På denne måde dannes et tyndt bånd mellem hvert tryk, som der kun findes ét eksemplar af. Hver serie er derfor fysisk og betydningsmæssigt samhørig. Gråtonerne på billederne minder om gamle fotografier, der kan findes i et hengemt fotoalbum. Silhuetterne, der ikke altid kan afkodes entydigt, kan virke som tingenes spøgelser. Hvert enkelt objekt er blevet omhyggeligt indsamlet og arkiveret, og er knyttet til hvert sit personlige minde fra kunstnerens liv. Dog er det fragmenter af hverdag, krop og natur, som hvem som helst kan spejle sig i og dvæle ved. 

Using Format